رواية اميرة الصعيد الفصل الرابع عشر 14 بقلم سما حسين

رواية اميرة الصعيد الفصل الرابع عشر 14 بقلم سما حسين

 

البارت الرابع عشر

أميرة الصعيد

بقلم : سما حسين

فيروز : طب قوله يا بابا أن انا موافقة 

الحاج سعيد : انا طبعا مش هعترض علي قرارك بس انا عايز اعرف ايه اللي غير رايك كده

فيروز : عادي يا بابا انا الاول ماكنتش اعرفه إنما دلوقتي خلاص عرفته 

الحاج سعيد : يعني اوافق 

فيروز : وحدد معاد الخطوبة كمان 

الحاج سعيد بفرحة : ربنا يفرحك يا بنتي 

وباس رأسها وخرج 

الحاج سعيد نزل ونادي علي زين 

الحاج سعيد : زين

زين : نعم يا عمي 

الحاج سعيد بصوت عالي وفرحة : حدد معاد الخطوبة 

زين بفرحة مزيفة : ايه دا بجد 

الحاج ابراهيم : مبروك يا ابني 

زين : الله يبارك فيك يا بابا 

الحاج سعيد : انا خلاص قررت 

زين : قررت ايه يا عمي

الحاج سعيد : معاد الخطوبة آخر الأسبوع ده 

زين : بالسرعة دي 

الحاج سعيد: لو عايز تاخد خطيبتك وامك وامها انهاردة وتنزل تشتري الدهب مفيش مشكلة  








زين : انهاردة 

الحاج سعيد : ودلوقتي لو عايز 

زين : انا هشوف امي وحماتي وخطيبتي  عشان ننزل 

الحاج سعيد :خلاص بقت حماتي وخطيبتي 

زين بضحك : مش خلاص الخطوبة آخر الأسبوع تبقي حماتي وخطيبتي 

الحاج سعيد : ماشي يا عم انبسط ....... فيروز ...... فيروز ...

فيروز خرجت : نعم يا بابا 

الحاج سعيد : ادخلي شوفي امك وخليها تلبس والبسي 

فيروز : خير يا بابا في حاجة 

الحاج سعيد : لا يا حبيبتي مفيش حاجة 

فيروز : اومال البس ليه 

الحاج سعيد: اصل انتي هتنزلي تشتري الدهب انهاردة 

فيروز : انهاردة بالسرعة دي 

الحاج سعيد: اصل انتي خطوبتك آخر الأسبوع هتجيبها امتي يعني 

فيروز : آخر الايه 

زين : آخر الأسبوع يا فيروز 

الحاج سعيد : يلا ادخلي البسي عشان ماتتاخروش 

فيروز : حاضر يا بابا 

زين : طب انا هقول لماما هي كمان عشان تيجي معانا 

الحاج سعيد: ماشي يا ابني 

زين راح وقال لمامته 


في غرفة فيروز

فيروز : الو يا هند 

هند : نعم يا فيروز عملتي ايه 

فيروز بخيبة أمل : وافقت هعمل ايه يعني لازم اسجنها 

هند : طب والمطلوب مني 

فيروز. : انا نازلة دلوقتي عشان اجيب الدهب بتاعي 

هند : طب والمطلوب 

فيروز: عايزاكي تيجي معايا 

 هند : ليه عشان زوقي حلو والا ايه 

فيروز : لا يا خفة 

هند : اومال عايزة ايه 

فيروز : اصل انا صراحة .... برتاح اوي  وانتي معايا

هند : اعمل ايه بقي 

فيروز : تيجي معايا سلام 

هند : ماشي انا هجيلك دلوقتي 

فيروز : تمام باي 

هند : باي 


زين كان واقف تحت وبينادي علي فيروز  : فيروز .....فيروز .......فيروز 

فيروز : ايه في ايه 

زين : يلا احنا كلنا جاهزين 

فيروز : تمام انا نازلة اهو 

زين : طب احنا هنسبقك علي العربية 

فيروز : تمام ماشي

في عربية زين

زين : هي فيروز اتاخرت كده ليه 

هالة : مش عروسة يا ابني 

زين : اه عروسة 









فيروز فتحت باب العربية 

فيروز لزين : خلي بالك احنا هنقابل هند الاول عشان هتيجي معايا 

زين : ماشي 

شرين : مالك يا حبيبتي متعصبة كده ليه 

فيروز : انا متعصبة انا مش متعصبة ولا حاجة 

شرين : لا متعصبة وانا عرفاكي لما بتبقي متعصبة بتبقي عاملة ازاي

هالة : مالك يا حبيبتي انتي زعلانة أن انتي نازلة تجيبي شبكتك والا ايه 

فيروز : لا بس كل حاجة اتعملت بسرعة اوي حتي كان يستني للصبح 

شرين : يا بنتي ابوكي فرحان بيكي


كل الوقت ده وهم لسة ما اتحركوش بالعربية  

وفجأة شافو .....

فيروز : انتي بتعملي ايه هنا 

ليلي : اصل انا سمعت ابوكي وهو بيقولك شوفي امك وخليها تنزل معاكي 

فيروز : انا امي اهي وانتي واحدة كدابة 

ليلي : انا امك يا قليلة الادب وانتي مش هتروحي من غيري وبعدين ده اليوم اللي كل ام نفسها تشوف بنتها فيه وتشاركها معاها

فيروز : مش هتروحي وامي مش هتتحرك من هنا 

ليلي : فيروز انا قولتلك الف مرة انا امك 

فيروز : ازاي تبقي امي وانتي ماتعرفيش عني اي حاجة امتي كل اللي تعرفيه عني أن اسمي فيروز 

زين في سره : ياما عليها 

شرين : خلاص يا جماعة انا همشي انا وكفاية خناق فيروز دي امك احترميها شوية وبعدين هي نفسها تشوفك وانتي عروسة

فيروز : انتي مش هتنزلي ولا هتتحركي من هنا وانا مش رايحة من غيرك 

شرين : خلاص يا فيروز ماتعمليش مشكلة عشان حاجة تافهة 

فيروز : دي مش حاجة تافهة وهي مش رايحةولا انا كمان رايحة 


وفجأة فيروز سمعت صوت حد بينادي عليها 

فيروز : ........ 


يتبع ......

أميرة الصعيد

بقلم : سما حسين


       الفصل الخامس عشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا ع التليجرام من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×